Powered By Blogger

torsdag 3. januar 2013

ORDENE MØTER OSS av Sigve Lauvaas * Side 7-15 (Bok 8-2012)





BUPLASS

Det som er borte, er ikke glemt.
Det lever i oss i generasjoner,
Som greiner av stammen,
Som lauv i vind.

Buplassen står åpen og bar,
Som en klode av bølger.
Den smiler og vinker
Og kysser vår fot.

Åkeren er grodd til,
Og murene er steiner på villstrå.
Alt er et eventyr.
Her levde de før, og her er vi.

Det er som natt og dag.
Der villreinen beiter, går veien forbi.
Alt raser i fart. Dette er livet.
Dette er menneskenes hjem.


BESØK

Jeg ser solen stå opp over Lyngknatten,
Og solen går ned i Sirevåg.
Alt er en verdensarv.
Vi trenger ikke gruble på det.

Jeg besøker lykkelandet i nord,
Og kommer fra sentrum i verden.
Hvorfor skal vi arbeide, når pengene flyter i olje,
Og rikdommen drypper i terror?

Jeg reiser fra Svartisen til Hardanger,
Og møter min egen sjel ved Dorgefoss.
Jeg drømmer om å skrive minner,
Men det er et annet liv.

Jeg ser månen og stjerner i en gåte.
Alt er som besøk fra rommet.
Jeg lukker himmelen inn, og puster som engler
I kransen av mektige ord.

 Side 8
MINE KJÆRE

Jeg snakker med mine kjære,
Som jeg snakker med Gud eller englene,
Og vet at de er nær meg
Som mitt eget hjerte.

Jeg snakker åpent om sorg og glede,
Og kjenner lengsel til stadig mer kontakt.
Mine kjære som gir meg lys, som englene gir,
Bærer meg på sine vinger,
Og følger meg på veien helt frem.

Jeg snakker med mine venner i rommet,
Og velsigner en etter en, som Jakob,
Med kjærlighet og et langt liv.
Jeg snakker om forandring i sol og måne,
Og følger skyene fra dag til dag.

Jeg snakker med ord fra en annen virkelighet,
Fra palmenes by og den hellige stad.
Jeg snakker liv i steiner, og får fjellet til å lytte.
Jeg snakker mine kjære tilbake
Til en ny morgen.


SOV

Jeg sover godt, og drømmer
Om flystriper og endestasjoner,
Og hører frykt blant fremmede i ørkenlandet.
Jeg sover på fly, på tog og trikk,
Og er fremme når reisen er slutt.

Jeg sover som en soldat etter mange våkenetter,
Og ser etter en god seng i rommet.
Jeg sover med vinduene åpne,
Og fuglene kvitrer i trærne
For lyset som kommer og går.

Jeg sover, og snakker i drømmer
Med folk fra hele verden, om å plukke korn
I åkeren til Boas, og synge for konger.
Jeg sover meg til visdom,
Og gir av alt jeg har til de fattige.

 Side 9
DAGER

De siste dagene har jeg bodd ved sjøen,
Og trukket garn med Noa.
Jeg har pleiet min sjel med salve
Fra Dødehavet, og gått omkring
Med ord på leppene.

De siste dager har jeg bodd i hagen,
Med blomster som venner,
Og hørt fuglenes glade musikk
Til avveksling av kirkekoret
Som øver til konsert.

Dager som hviskes ut, hører vi aldri mer til.
Mennesker som reiser bort,
Er mindre enn støv.
Jeg snakker med dagene i enerom,
Og gir fra meg alt
Så jeg kan fly.


TID

Tiden snører seg sammen til et teppe
Som rulles opp
Og blir til et seil i vinden.

Fremmede planeter ruller i tiden
Som baller på fotballbanen,
Og sendes bort.

Bare den ene blir igjen som fyrvokter
Inn i skumringen, og oppdaterer
Våre gamle klokker.

Tiden er nærhet og liv som fordeles
Som snører seg sammen i en koffert
Tikl den store reisen.

Tiden er et mønster av portaler av lys
Med navn på gulltavler
Som løfter verden til Gud.

Side 10 
GJENNOM VERDEN

Med ordene gjennom verden
Vil en oppleve mange språk.

Med toget kan en se
Bølger av forsyningsskip,
Og hus, høyere enn fjell.

Palmer suser, og åkrene blir hvisket ut
Som mennesker på slagmarken.

Vi snakker om å være til,
Og oppleve jordens underverk
På en reise fra fødsel til grav.

Hvor er vi nå med ordene
Som flyter på vannet
Og gir håp?

Gjennom verden går hurtigtog og autostrada,
Flyruter og strømmer i havet.
Og vi står opp ved morgengry
Som fuglene, og snakker om frokost
Før vi seiler ut.


NYHET

Vi sitter ved tv-apparatet
Og kommenterer sensuren, og undres
Om vi noen gang kan stole på
De som fremstiller nyhetene,
For noe blir strøket, og bildene bobler i blod.

Vi tar etter skjermen, og dekker vårt eget behov
Gjennom natten, og arbeider hardt
For å bli det vi er - hver dag:
En ny varde på veien.

Vi glir mellom stolene, og gjemmer ansiktet,
For vi er uten våpen,
Og kan ikke true vårt eget liv,
Og snakker om å elske våre fiender
Som bomber hellig jord.

 Side 11
MONA LISA

Vi snakker om Mona Lisa
Og mener en vi er glad i, eller kunst
Fra en fjern tid,
Som gir minner om å elske hverandre.

Vi snakker om Chicago eller New Orléans
Og hører musikk i bakgrunnen
Til et møte med Mona Lisa
Som kommer imot oss.

Det stråler fra øynene, og ansiktet lyser i sort gull,
Som Brussel eller Paris
Lenge før Leonardo Da Vinci fødte sitt barn.
Nå stråler hele verden av Mona Lisa.


Å ELSKE

Vi snakker om å elske,
Men det koster for mye.
Og livet går videre uten venner.

Vi kjenner oss skyldige,
Men vil ikke betale prisen
Til alle som trenger en hånd i dag.

Å åpne døren for fremmede
Krever mot og styrke.
Og vi lever på toppen av fjellet
Hvor solen aldri går ned.

Å elske våre kjære har skygger
Vi aldri kan oppdage.
Men ingen elsker forgjeves i håpet
Om å møte den ene
Som et fruktbart og ulastelig tre
I Sahara.

Vi elsker som en rapport for glede
Inn i vårt hjem, inn i verden,
Med lys fra himmelen,
Som favner alle mennesker
Med et hellig kyss.

 Side 12
LESE

Jeg skulle likt å lese om ditt liv,
Som har så mange fasetter,
Og høre sjelen din synge melodier
Som flyter i poesi.

Ordene flyter som egg i kaviartubene
Og prater om nordlys
Og skyskrapere i New York,
Eller sirkus for den enkelte
I en by som stadig beveger seg i bølger
Fra hodeplagg til hodeplagg.

Jeg skulle lese tankene til engelen Gabriel,
Eller Israels utvalgte,
Som følger historien på fingerspissene,
Og skjenker verden fred.

Av Gud kan vi lære å skrive navnet
Som lyser i ethvert menneske
Som har tatt imot håpet om et evig liv

Selv små ord som blir velsignet
Får stor betydning
For den som elsker sannheten.

Jeg leser visdommen som en hellig bok,
Og tar til meg ordene som brød og vann.
Og ordene flyter til bilder i språket,
Som former mine tanker
Og gir syner til forvandling
I møte med Gud.


TESTAMENTE

En dag skriver jeg testamente,
Og fordeler poesien i detalj
Til søyler som tjener mitt hjerte.
Jeg skriver ord til engler
Som enda ikke har lært å fly,
Og ord til oppmuntring
For dem som skaper fred i verden.
Jeg skriver portrett av den ene, min elskede
Som gir nye krefter, og favner mitt liv.

Side 13 
MENNESKET

Oppfostret med ord
Finner vi frem i landskapet,
Og går fjellkjeden til fossen stuper.
Vi går med åpne øyner
Og skjelver i vinden
Mellom natt og dag.

Stillheten åpner nye landskap, nye rom
I villmarken, med dråper av liv.
Kjærligheten oversvømmes,
Og vannet koker i fisk.

Blankslitte fjell stuper i havet,
Og menneskene klamrer seg til båten
Som bryter bølgene.

Jorden sluker oss
Som leire og myr, som språket
Til himmelens lamper.
Og mennesket må gi tapt
I uniform for frakteskuta
Til vi er over fjorden,
I sikkerhet for været.


LIVET

Livet går sin gang,
Og historien vokser med tiden
Til en fruktbar hage
Som slites som steiner og jord,
Og fortæres i drømmer
Som føder nye byer og folk
Før de hviskes ut i havet.

Livet gir håp om blomster,
Og frø til en skog
Med krone og stamme
Som strekker seg høyere enn fjell,
Med røtter fra opphavet.

Livet kranser oss fra den første morgen,
Og skaper lekeplasser og rom til hvile
Med toner av klassisk musikk.

Side 14
SPRÅK

Språket går tapt
Og livet ebber ut,
Og åkeren gror til av høye trær,
Og ingen kjenner naboen,
Og bokstavene ligger i røys.

Det er skrevet i fjellet
At øyelokkene skal falle,
Og jorden skal tørke ut,
Og lampene i taket
Skal slokne som villroser og lyng.

Språket mangler vann.
Og vindens språk reiser
Som gjetergutter over store vidder.
Og nøklene til språket blir borte
I ødemarken, i stillhetens dal.


LYD

Jeg legger øre til fjellet
Som forteller fra historiens bøker,
Før menneskene,
Da englene hvilte i hengekøyer
Og sang om Gud.

Jeg ser i gitteret av greiner,
At ingenting skremmer lyden fra havet
Som reiser fra jordens ende
Og bølger med smil.

Jeg hører villdyret våkner,
Og labber med myke tøfler
Mot mine venner i åker og eng,
Som stormer i sikkerhet.
Gud bevare min sjel.

Side 15 
STEMMER

Jeg venter å høre stemmer fra graset
Og lyngen, som dekker bakken mot havet
Med en blålilla glød, som en ektefødt hustru
For sjømannen, som nettopp er kommet hjem.

Jeg venter en hviskende lyd fra madrassen
Og de uttørkede buskene i dalen
Som skriker etter mer vann, og nærhet til kilden
Som holder livet gående.

Jeg venter at byen smuldrer når ingen vanner.
Og bilene skinner som vrak på kirkegården
For utgåtte modeller, mens vi sliter med merkesteiner
Og nabokrangel, uten en tråd.

Jeg venter gjester, og noen spiller etter sengetid
Til langt på natt, mens jeg lytter til Brahms
Og våkner av fuglene som synger morgensang
For de utvalgte som lever på hellig grunn.


VÅRBLOMST

Barna er vårblomst i nabolaget,
Som vanner og sår, traller og ler,
Mens hestehov og løvetann danser
I solstråler langs husveggen,
Og knatten strekker sine muskler
Mot eiketrærne.

Og ungdommen er i rus over våren
Som smelter is, og får lauvet tilbake,
Og egger hjertene til yr glede
Og forvandling av kropp og sjel,
Som strekker seg som kirsebær,
Og flørter med alle som er verdige.

Blomstene lyser i vårsola som øyner
Av prinser og prinsesser, og engler
Som strever med å neie og kysse
Alle barna som kommer og går
Mens verden tålmodig venter på høsten,
Og drømmer om fruktbarhet
Og en ny vår.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar