Powered By Blogger

tirsdag 12. mars 2013

ORDENE MØTER OSS av Sigve Lauvaas * Side 39-43 (Bok 8-2012)



K.Herredsvela-Ill

39
TRE ÅR

Tre år har jeg sett fuglene fly
Og min elskede er ikke vendt tilbake.
Tre år har lyset vært skjult,
Og jeg har gått i blinde, og tigget vann
Fra brønnen til keiseren.

Jeg speiler meg i skapet
Og løfter ringen,
Men er like ensom,
Og blomsten er visnet på rot.
Jeg vandrer morgen og kveld i hagen
Og snakker med kirsebærtreet,
Mens syrinbusken lyser.

Tre år har gått,
Og skjønnheten i rommet blekner,
Og veven er stoppet,
Og vinduene åpnes ikke
Før min elskede er tilbake.

Jeg betrakter været, og kler meg om
Til et ensomt bad,
Og leter etter skygger
Og gløtter på døren,
Mens mandeltrærne blomstrer
I en annen verden,
Og min elskede uteblir.

Fuglen er fløyet.
Etter tre år er jeg ribbet til skinnet,
Og vandrer redd og sky
Mellom piletrær og bærbusker
Bak huset i morgensol
Til min elskede,
Til en blomergrav.


HOLDER DEG

Jeg holder deg opp,
Bærer din kropp, og leker
Under paraplyen, under kroner av trær,
I fruktbar luft. - Jeg holder deg mot stjerner,
Og strekker øyner imot ditt bryst,
Som en kjærlig pioner.

40
MÅNE

Jeg får ikke sove av månen
Som kommer inn
Med nattlig glød, og strekker hals
Som en blomst,
Som en lekende katt,

Mine fuktige blad tørker ut
I vinden som sneier mitt hode,
Og skremmer fruktbarheten
I kjølig lek.

Mykt kommer månen i vinduet
Og teller knopper i buketten
Som er ferdig til vielsen.
Men den utvalgte er langt borte,
Bak tusen fjell.
Bare månen er gjest.


VÅRVIND

Jeg får ikke sove, får ikke sove
Av susen av trær.
Og stien er tom av elskede,
Og ingen stråler fester seg
Til skjørtet.
Og vårvinden bruser i årene
Som brusen av sterk vin.

Og trærne leker i vinden
Og gynger som barn.
Og månen speider og synger,
Mens den ene drømmer,
Og skjørtet henger til tørk.

En naken, silkebløt kropp
Glir ned i dammen,
Og svømmer i sivet, i dansen
Av glitrende vårsol
Og fløytende fugler,
Som svarer med ja og ja
Til en elskelig spøk.

41  
STILLHET

Stillheten møter oss
I døren, i rommet.
Hvor har vi vært?

Stillheten etterpå
Møter oss på kirkebakken.
Hvor er vi nå?

Stillhet i øyner
Som ser våre drømmer.
Hvem tenker du på?

Hele vår sjel er stille
I orden som kommer.
Det er vår fred.


JEG LEVER

Jeg lever i draget fra elven,
Og blekner når solen går ned.
Jeg synger, og hvisker til trærne:
Gi meg et frø, et blad,
Og la meg få leve på jorden
Som barn av barn.

Jeg lever ved fossestryket,
Og hører fiolinen gå.
Jeg stiller meg under ditt ansikt
I glansen av søt musikk.
Du er den vakreste blomsten,
Med myke englebryst.

Jeg lever, og ser deg danse
Som elven i høstlig trav.
Jeg ser deg i drømmer på veien,
Som pilegrimens vandringsstav.
Du er den klare morgenstjerne,
Og frukt av kjærlighet.
Du er lyset i verden.
Min utvalgte øyensten.

42 
LYS

Åndens lys er en gave.
Usynlig kommer den til mitt hjerte.
Mitt indre øye ser deg i lys,
Min Herre og Gud.

Åpenbar tiden i bilder og ord,
Tolk mine drømmer,
Og gi meg en fredelig vei.
La meg få høre himmelens englekor,
Som synger ditt navn.

Lys meg, så jeg blir ren,
Og gi meg din ånd.
La meg få vandre i dine spor.
Ditt budskap lyser i rommet
Og rører min sjel.


VIND

Lyset blafret hele natten.
Og jeg våknet for å høre dine steg.
Langsomt kommer du med vinden
Og løfter meg.

Blant tusen roser er du min edelsten.
Dag og natt er du i mine tanker.
Over hele jorden vil jeg lovprise ditt navn
Du er ånd og lys, den klare morgenstjerne.

Jeg er urolig til du kommer inn.
Som et gullur passer du barnet hele tiden.
Jeg skal se deg i åndens himmellys,
Åpenbart for verdens store skare.

Kjærlighetens vind skal blåse,
Og du rekker dine hender ut.
Du griper mitt ømme hjerte,
Og frelse meg fra verdens slaveri.

Du vinker i hagen i sommervind,
Og gir meg din hånd, og et kyss.
Du favner med løfter om evig din,
Og kjærlighet uten grenser.

43 
KOM TIL MITT HUS

Kom til mitt hus,
Ren og ekte.
Kom med et åpent hjerte.

Kom ikke med en delt tunge.
Sløv meg ikke med vanære.
Smitt meg ikke med feber.

Kom til mitt hus med brudeslør.
Gi meg din hånd.
Lykkelig skal du leve.

Lykkelige er dine hender,
Og gull er alt ditt verk.
Dine stråler farger dalen med fred.

Din barm er som ekteskapet.
Lengsel roper,
Men kvel meg ikke med kyss.

Du er som et drivhus i min hage.
Kom med dine frø.
Kom med ditt lys.

Ren skal du være-
Av purpur og lin er du kledd,
Av aspis og smaragd stråler dine øyne.
Du er min lykt i mørket,
Min dør, min søte vin.


PILEGRIM

Spor av pilegrim, skygge av engler i natten.
Mitt hjerte ser:
Litt av en fest for millioner
Når alle er kommet i mål.

Døren går av hengslene,
Og millioner strømmer inn til forvandlingens bad.
Dette er litt av en reise.
Ordene løper i vann.

Hvilken side skal jeg gå? Vil føttene bære meg
Over elven, der englene bor?



Mine blogger

Blogger jeg følger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar